مراقبت از مو

داروهای ضد ریزش مو چگونه عمل می کنند؟

داروی ضد ریزش مو
فولیکول مو و نحوه اثرگذاری داروهای ضدریزش مو

در این شکل می خواهم به شما نشان دهم که محصولات ضد ریزش مو چگونه کار می کنند تا به این سوالات بتوانیم پاسخ دهیم که

داروهای ضد ریزش مو چگونه عمل می کنند؟

کافئین (Caffeine) تاثیر دارد یا نه؟

 بیوتین (Biotin) تاثیر دارد یا نه؟

چرا شامپو تاثیرش به اندازه لوسیون های ضد ریزش مو نیست؟

مکانیزم های مبارزه با ریزش مو

دو مکانیزم برای  مقابله با ریزش مو وجود دارد که در این شکل نشان داده شده است:

 مکانیسم اول این است که جلوی تبدیل شدن هورمون خوب به هورمون بد را بگیریم. هورمون خوب نامش تستسترون (Testosterone) است و هورمون بد نامش دی هیدروتستسترون (DHT)(Dihydrotestosterone) است. تنها دارویی که مورد تایید قرار گرفته و می تواند با مهار آنزیم 5-آلفا ردوکتاز (Alpha reductase 5) از تشکیل هورمون بد جلوگیری کند دارویی است که به آن فیناستراید (Finasteride) می گویند و یک قرص خوراکی است. البته به جز داروی فناستراید ترکیبات موضعی زیادی هستند که با مهار این آنزیم 5-آلفا ردوکتاز کار می کند.

مکانیسزم بعدی جلوگیری از ریش مو، تقویت خون رسانی موها است.

جایی که خون به ریشه موها می رسد درمال پاپیلا (Dermal papilla) یا پاپی درم نام دارد. یعنی براآمدگی درم!  دارویی به نام ماینوکسیدیل (Minoxidil) وجود دارد که با افزایش گردش خون مویرگی می آید و از ریزش موها جلوگیری می کند. خوب حالا برویم صحبت کنیم ببینیم که مواد دیگر چگونه تاثیر می کنند.

ببینیم که کافئین اثرش چیست و این که آیا شامپوی حاوی کافئین می تواند جلوی ریزش موها را بگیرد یا نه؟ برگردیم به شکلمان:

 ببینید بعضی از مقاله ها گفتند که کافئین جلوی آنزیم 5-آلفا ردوکتاز را می گیرد و در نتیجه جلوی تبدیل شدن هورمون خوب به هورمون بد را می گیرد. بعضی از مقالات هم گفتند که گردش خون مویرگی را زیاد می کند. این اثراتی است که برای کافئین در مرحله تحقیقات است ولی اگر که محصولی بخواهد که در این قسمت اثر بگذارد یعنی اگر که بخواهد این آنزیم ها را مهار کند بایستی به داخل فولیکول مو نفوذ کند، زمان کافی هم باید داشته باشد تا تماس پیدا کند با قسمت های مختلف فولیکول، هم این سلول های چربی، هم این پیاز مو. از آن جایی که شامپو مدت زمان زیادی روی پوست فرصت ندارد که اثر کند و بعد هم پاک می شود در نتیجه از نظر تئوری می شود گفت که این با عقل جور در نمی آید که کافئینی که موجود در شامپو باشد بیاید و اثر کند. ضمن این که خود کافئین هم هنوز شواهد کافی وجود ندارد که جلوی ریزش مو را بگیرد.

می رویم سراغ بیوتین. بیوتین یکی از ترکیباتی است که باید وجود داشته باشد تا مو رشد کند و کمبودش باعث ریزش مو می شود. در نتیجه افرادی که این نوع از ویتامین را که یک نوع از ویتامین B است، ویتامین B7 به آن می گویند کمبود دارند با استفاده از مکمل غذایی اگر این تامین شود برایشان به رشد موهایشان کمک می کند ولی اگر کمبود این ماده نباشد این مکمل ها خوردنش تاثیری ندارد.

محصول آموزشی مرتبط با این مبحث

مراقبت از مو

تومان1,000,000

در این آموزش بعد از شناخت آناتومی مو، انواع شامپوها و ترکیبات آنها مورد بحث قرار می گیرد. روش های مراقبتی از موهای چرب، خشک، آسیب دیده و موهای بلند مطرح شده و آموزش هایی در خصوص مصرف کاندیشنرها، ماسک ها و روغن های درمانی مو بیان می گردد. روشهای تقویت مو و رطوبت رسانی و همچنین توصیه هایی جهت مقابله با مشکلات مو نظیر ریزش مو و شوره سر نیز ارائه می گردد.

author-avatar

درباره احسان حسنانی

مدرس و پژوهشگر مراقبت از پوست، کارشناس ارشد گرایش بیوتکنولوژی، با بیش از 20 سال فعالیت در حوزه مراقبت از پوست و مو، آرایشی بهداشتی و کازمتیک

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.